poniedziałek, września 20, 2021

(7L6 2) Przegląd 100 tys. mil / 100k miles inspection

Setka stuknęła więc trzeba było się zabrać za kolejny przegląd. Standardowo olej + filtr, filtr paliwa, filtr pyłków kabiny, płyn DEF UREA, zamiana kół przód-tył, nowe pióra wycieraczek.Car hit a 100K so I had to do another inspection. Standard: new oil + oil filter, fuel filter, cabin pollen filter, DEF UREA fluid, front-rear wheel rotation, new wiper blades.
Wymieniłem również wężyk spryskiwaczy przedniej szyby, bo się złamał na zawiasie klapy. Zamówiłem kompletną wiązkę grzałek spryskiwaczy razem z wężem, ale zanim dotrze to minie pół roku, więc tymczasowo wymieniłem sam wężyk w starej wiązce. Wężyk spryskiwacza tylnej szyby też jest do wymiany (złamał się na zawiasie tylnej szyby), ale to zrobię razem w dołożeniem kabli do tylnych przeciwmgielnych.I have also replaced windshield washers hose because it broke at the bonnet hinge. I ordered a complete washer heater harness with the hose, but it is on a national backorder so I decided to temporarily replace just a hose in old harness. The rear window washer hose also requires a replacement (it broke at the rear window hinge), but I will do it together with the rear fog wires retrofit.
Przy okazji zdejmowania podszybia okazało się, że moduł silnika nie jest niczym przymocowany: wszystkie plastikowe zaczepy były połamane, a metalowej pokrywy złączek nie było wogóle. Albo któryś poprzedni właściciel grzebał przy ECU przy okazji jakiegoś chip tuningu albo mechesy z VW przy okazji naprawiania samochodu po aferze Diesel Gate.When I removed windshield cowl cover it turned out the engine control module was not attached to anything: all the plastic clips were broken and the metal cover of plugs was gone. Either one of the previous owners was messing with ECU for chip tuning purposes or VW technicians when they were doing a Diesel Gate fix in the car.
Tylny zaczepRear clip
Boczne zaczepySide clips
Niestety nie udało mi się dopasować pokrywy wtyczek. Z tego co widzę moduł silnika V6 TDI jest dłuższy niż moduł silnika V10 TDI i metalowa pokrywa nie pasuje. ETKA nie pokazuje innej pokrywy do wyboru, więc nie wiem czego tutaj brakuje.Unfortunately I wasn't able to attach the plug cover. From what I can see the ECU for V6 TDI is longer than the ECU for V10 TDI and the cover does not fit. ETKA does not show any other cover to choose from so I have no clue what is missing.
Kolejną rzeczą, która nie dawała mi spokoju było dzwonienie silnika w pewnym przedziale obrotów. Początkowo podejrzewałem najgorsze: łańcuchy rozrządu. Na szczęście przy bliższych oględzinach okazało się, że skorodowała osłona termiczna turbiny pod śrubami mocującymi ją do turbiny. I śruby choć wciąż były przykręcone, to wcale jej nie trzymały. Nowa osłona i nic nie dzwoni.Another behaviour that was bothering me was engine clanking noise in certain rpm range. Initially I was afraid it can be the biggest job: timing chains. However, closer inspection revealed the coroded turbo heat shield under the bolts mounting to the turbocharger. Even with bolts in place, the heat shield was not tightly attached. New heat shield and nothing clanks anymore.
Zdechł również klakson niskich tonów (już raz to robiłem w drugim Turasie, więc nie jest to raczej przypadek, pewnie woda zalewa), więc zdjąłęm pokrywę przedniego zderzaka i wymieniłem oba klaksony (niskie i wysokie tony).Low tone horn was also dead (I noticed the same case in a second Touareg, so I don't think this is a coincidence, probably they are prone to water), so I removed the front bumper cover and replaced both horns (low and hig tones).
Korzystając z okazji, że zderzak był zdjęty wymieniłem również dolną osłonę silnika na metalową. Głównie dlatego, że któryś poprzedni właściciel obniżył ten samochód na poduchach, więc trochę bliżej mu do gruntu. Zdejmowanie osłony zderzaka nie jest konieczne przy tej operacji, ale było mi łatwiej.Because the bumper cover was removed I decided to replace the skid plate with the metal one. Mainly because one of the previous owners lowered the car on the air suspension, so it sits closer to the ground. Removal of the bumper cover is not necessary for this operation, but it was easier to reach.
Stara osłonaOld skid plate
Nowa osłonaNew skid plate
Nowa osłona na miejscuNew skid plate installed
Kolejną rzeczą do wymiany wkrótce będzie pasek klinowy. A razem z nim pewnie również pasek zębaty pompy paliwa.Another part to replace in the nearest future is a v-belt. And most likely a toothed belt of the fuel pump.