niedziela, lutego 03, 2019

(1K) Wymiana hamulców / Brake replacement

Hamulce w Jetce zaczęły wydawać odgłos tarcia metal o metal więc przyszła pora na wymianę. Kontrolka zużytych hamulców się nie świeciła, więc domyślałem się, że coś nawaliło.
Przód jak zwykłe szast prast i zrobione. Za to tył pokazał pazury. Standardowo musiałem podnieść tył prawie pod sufit, żeby się dostać do śrub jarzm.
Po lewej stronie tłoczek się zapiekł i za cholerę nie szło go wkręcić do środka. Odłączyłem cały hamulec, wsadziłem w imadło, wyjąłem tłoczek poruszając kilka razy dźwignią ręcznego, przetarłem tłoczek papierem ściernym 600, nasmarowałem płynem i wkręciłem z powrotem. Potem tylko zostało odpowietrzyć układ i jakoś poszło. Przy następnej wymianie dobrze by było wymienić oring i gumowy mieszek tłoczków.
Po prawej stronie zapiekła się dolna szpilka jarzma. Przez to jeden klocek był wytarty do metalu. Zdjąłem gumowy mieszek ze szpilki, pociągnąłem palnikiem, walnąłem szpilkę młotkiem i ruszyła. Znowu papier ścierny 600, smar do środka i na szpilkę i gotowę. Przy zmianie kół na zimowe pewnie trzeba będzie nasmarować wszystkie szpilki.
Brakes in Jetta started to make metal to metal noise so it was time to replace. The worn pad control light on a dash was off so I was expecting something wasn't right.
The front was quick and easy as always. It was the rear that gave me headache. As usually I had to lift the rear very high to access these carrier bolts.
On the left side the brake caliper piston was seized and I could not turn it back in. I disconnected whole caliper, put it in a vice and removed the piston by moving the parking brake lever few times. Next I cleaned it with the sand paper 600, lubricated with brake fluid and screwed back in. Last thing to do was to bleed the caliper and hopefully it will be ok. I should consider replacing the pistons' orings and rubber boots next time.
On the right side the caliper guide pin was seized. That's why one pad was worn out to bare metal. I removed the pin rubber boot, heated it up with blow torch, hit the pin with a hammer and it was free. Again, sand paper 600, a bit of grease and pin went back to the carrier. I will lube them all again when I will be putting summer tires.
AktualizacjaUpdate
Wymieniłem wszystkie gumowe elementy w tylnych hamulcach i przesmarowałem szpilki porządnym wysokotemperaturowym smarem molibdenowym.I replaced all the rubber parts in rear brakes and lubed the pins with high temperature molybdenum grease.