sobota, czerwca 07, 2025

(7L6 2) Opony terenowe / A/T tires

Od dłuższego czasu chodziło mi po głowie założenie opon terenowych do Turasa. Turlamy się po rozmaitych końskich bezdrożach od czasu do czasu, na drogach pełno dziur i garbów hamujących. Do tego nie mam zimówek na Turasa. Więc postanowiłem zobaczyć jak się to będzie prowadzić i wrzuciłem BFGoodrich KO2 265/60R18 na najprostszych pięcioramiennych felgach.For some time I was debating putting A/T tires on Touareg. We often go to some horse farms, there are more and more holes and speed bumps on the roads. Plus I never got winter tires for Touareg. So eventually I pulled the trigger and got the set of BFGoodrich KO2 265/60R18 on some simple five spoke rims.
Opony są nieco większe niż 275/45R20 na których się bujałem i obawiałem się, że prędkościomierz będzie przekłamywał w dół (tzn. samochód będzie jechał szybciej niż pokazuje prędkościomierz), ale wstępne pomiary z GPS-em pokazały że prędkościomierz pokazuje dokładnie TAKĄ SAMĄ prędkość jak GPS!These tires are slighly bigger than the 275/45R20 I was driving on so far and I was afraid the speedo will be understating actual speed (meaning the car would be driving faster than the speedo shows), but initial tests with the GPS showed the speedo shows EXACTLY THE SAME speed as GPS!
Czytałem, że na upartego można władować 265/65R18, ale przyznaję, że nie chce mi się potem modyfikować nadkoli jak coś zacznie ocierać.I read it is possible to squeeze in 265/65R18 but I admit I am too lazy to worry about trimming wheel wells if something starts rubbing.
Ostatnią rzeczą było przekodowanie modułu ciśnienia powietrza w kołach, żeby mi nie płakał, że ciśnienie za niskie. Koła napompowałem 36PSI/40PSI, na module ustawiłem 2.4bar/2.7bar. Na razie nowe opony pięknie "grają".Last thing to do was to recode the module monitoring the tire pressure so it does not cry that the pressure is too low. I inflated tires to 36PSI/40PSI and set the module to 2.4bar/2.7bar. So far the new tires "sing" beautifully.

niedziela, czerwca 01, 2025

(7L6 2) Czujnik ciśnienia oleju / Oil pressure sensor

W ciągu ostatnich kilku tygodni zdarzyło mi się przy gwałtowniejszym przyspieszaniu, że wywaliło błąd czujnika ciśnienia oleju razem z komunikatem o zmniejszeniu obrotów poniżej 2500. Komunikat znikał przy wyłączeniu silnika, ubytków oleju nie stwierdziłem, ale postanowiłem wymienić dwie części: czujnik wysokiego ciśnienia oleju i zawór odpowiedzialny za przełączenie pompy oleju w tryb wysokiego ciśnienia.In the last few weeks it happened to me that with a sudden acceleration the car was throwing error of oil pressure sensor together with the message of lowering rpms below 2,500. The message was gone with starting the engine, I haven't notice any lack of oil but I decided to replace two parts: oil high pressure sensor and the valve that switches oil pump into high pressure mode.
Dostęp do obu części w silniku CATA jest raczej wredny, but nie dość, że dolot to jeszcze wąż od klimy i wiązki elektryczne. Odkręciłem dolną osłonę, wspornik wiązek i po omacku wykręciłem i czujnik i zawór. Na wszelki wypadek przykryłem pasek kawałkiem folii, bo tak jak się spodziewałem trochę oleju pociekło.Access to both parts in CATA engine is rather poor, there is intake piping, ac hose and the wiring in front of them. I removed bottom cover, harness bracket and somewhat blindly I was able to remove both sensor and valve. I covered the v-belt with a piece of plastic foil because I was expecting some oil to leak.
Dokręcanie: czujnik 20Nm, śruba zaworu 9NmTightening torque: sensor 20Nm, valve bolt 9Nm