Padł podciśnieniowy siłownik łopatek turbiny. Nie trzymał podciśniania. Silnik wywalił błąd braku ciśnienia, zapaliła się lampka kontrolna silnika i auto straciło moc. Silnik BRM ma turbinę firmy Borg Warner model KV39, gdzie siłownik popycha dźwignię łopatek (w przeciwieństwie to turbin Garrett'a gdzie siłownik pociąga dźwignię łopatek). Był to chyba jeden z pierwszych silników VW gdzie siłownik łopatek miał czujnik położenia (na oko jakiś Hall). Oczywiście kochane VW zdecydowało, że turbina z kolektorem i siłownikiem będzie nierozbieralną częścią w cenie nerki (potem poszli po rozum do głowy i nowsze 2.0TDI mają siłowniki jako oddzielne części do kupienia). Firma Borg Warner też ma generalnie w dupie klienta szukającego samego siłownika (całą turbiną, a jakże, chętnie sprzedadzą). Sam siłownik jest nierozbieralny, co jest kolejną kpiną, bo z tego co udało mi się wyczaić padła gumowa uszczelka na samym popchaczu warta pewnie kilka centów w hurcie. Zostawała zabawa w dorobienie siłownika z innego silnika (03L198716A z 2.0TDI) albo chińszczyzna niewiadomej jakości z ebay-a. Ponieważ nie wygrałem drugiego życia na loterii olałem dorabianie wsporników i zdecydowałem się na chińszczyznę. Podejrzewam, że sama turbina padnie wcześniej niż chiński siłownik. | Turbocharger vane actuator has died. It did not hold the vacuum. The engine threw underboost error, check engine light was on and car had no power. The BRM code engine has Borg Warner turbocharger model KV39 with the actuator pushing the vane lever (as opposite to Garrett's turbochargers where the actuator pulls the vane lever). It was probably one of the first VW engines with the vane actuator equipped with the position sensor (Hall I believe). Of course our beloved VW decided that turbocharger with manifold and actuator will be a single part priced at arm and leg level (subsequently they changed this strategy and newer 2.0TDI engines have actuators sold as separate parts). Borg Warner company is not any better ignoring customers looking just for the actuator (they can certainly sell you the whole turbocharger). The actuator itself cannot be open without destroying it, which is another joke, because from what I was able to gather the leak was on the rod seal which would probably cost few cents in wholesale. My only choices were to adapt actuator from another engine (03L198716A from 2.0TDI) or Chinese knock-off of unknown quality from ebay. Because I haven't won another life on a lottery I decided to skip fabricating any brackets and go with the knock-off. I expect the factory turbocharger will eventually die before that Chinese actuator. |
Sama wymiana to odkręcenie nakrętki 10mm na popychaczu i dwóch śrub 10mm mocujących wspornik siłownika do gorącej części turbiny (pomysł z przykręcaniem do gorącej strony przypuszczalnie też ujemnie wpływa na trwałość siłownika). Do nakrętki potrzebna będzie głęboka nasadka na wahliwej przedłużce (najlepiej w ćwiartce cala). Do śrub wsponika potrzebna będzie super płytka nasadka (trzeba przyciąć standardową do 12-15mm wysokości) też na wahliwej przedłużce. I też w ćwiartce cala, bo 3/8 raczej nie wejdzie. | The replacement involves removing a 10mm nut from the actuator rod and two 10mm bolts holding the bracket to the hot side of the charger (the idea of bolting the actuator to the hot side does not help with the longevity either). The nut takes a deep socket on the wobble extension (1/4") while the bolts require extra shallow socket (I cut standard one to 12-15mm tall) also on the 1/4" wobble extension. I doubt 3/8" will fit in this tight space. |
Witam posiadam dokładnie ten sam silnin BRM 77KW 105KM 1.9 TDI możesz podać link do strony gdzie znalazłeś chiński zamiennik?
Dwujęzyczne artykuły zawsze dobrze wyglądają. Jest szansa na to, że trafi na niego ktoś nie mówiący po polsku i może się to być dla niego problematyczne. A w tym przypadku jak widać, to się może sprawdzić.
Prześlij komentarz
<< Powrót / Close