"Pompa hamulcowa do wymiany" - taką diagnozę dostałem jak podjechałem do warsztatu na coroczne badania techniczne i poprosiłem o wymianę płynu przy okazji. Okazało się, że mieli ten sam problem co ja: tył wogóle nie puszczał płynu. | "Master cylinder needs replacement" - this was the diagnose I got when I took my car for safety inspection and asked for the brake fliud replacement. They had the same problem I encountered: the rear calipers did not let fluid go. |
Robota zasadniczo prosta: odpompować ile się da płynu ze zbiorniczka, wyjąć zbiorniczek, odkręcić przewody hamulcowe, odkręcić pompę, zamontować nową, wcisnąć zbiorniczek, zalać płynem i na koniec odpowietrzyć układ. | The job is fairly stright forward: remove as much fluid as possible from the reservoir, remove the reservoir, detach the brake lines, unbolt the master cylinder, bolt the new one, press the reservoir, pour new fluid and finally bleed the system. |
Oczywiście najpierw trzeba się do pompy dostać. A więc zdejmujemy wycieraczki i pokrywę podszybia. Potem trzeba wyjąć kawałek grodzi po lewej stronie komory silnika. Na tym kawałku grodzi wisi pompa paliwa i mocowanie sztywnych przewodów paliwowych (przynajmniej w moim modelu). I chodziaż instrukcja serwisowa o tym nie wspomnia, warto również wyjąć skrzynkę bezpieczników i przekaźników. Inaczej dostęp do nakrętek pompy raczej średni. Przewody hamulcowe są sztywne więc wyjęcie ich to też trochę gimnastyki. Na koniec oczywiście jakiś geniusz inżynier projektant wymyślił sobie, żeby rurkę od ABS to lewego hamulca puścić NAD pompą więc kolejna żonglerka, żeby pompę wyjąć. Montaż nowej polecam zacząć od złapania nakrętek. Przynajmniej na tyle, żeby narkętki przywodów hamulcowych dobrze siadły w gniazdach. Korzystając z okazji, że skrzynka bezpieczników była wyjęta wymieniłem również zdychającą syrenę alarmu. I wyczyściłem wszystkie liście, które notorycznie lądują w podszybiu. Zanim zamontowałem zbiorniczek postanowiłem zamontować gródź, bo uszczelka jest upierdliwa. Moja metoda: założyć uszczelkę na samochód, a szczelinę w grodzi pociągnąć smarem. Wchodzi jak w masło. Na koniec wcisnąłem w uszczelki pompy zbiorniczek i zalałem nowym płynem. | Of course the first step is to get access to the master cylinder. Start with removing wipers and cowl cover. Next there is a left firewall cowl cover that needs to be removed. The left firewall cowl cover supports the fuel pump and brackets for hard fuel lines (at least in my model year). And although the service manual does not recommend this, it is a good idea to remove the fuse and relay box. Otherwise access to master cylinder nuts is rather limited. The brake lines are hard and fitted tightly so it takes a bit of effort to remove them. And of course some ingenious German engineer decided to run the line between ABS pump and left front brake ABOVE the cylinder so again a bit of wiggling to remove the cylinder itself. I didn't tight cylinder nuts all the way until I made sure the brake line fittings were sitting correcltly in the cylinder. Because the fuse and relay box was detached I decided to replace a dying alarm siren. And remove all the leaves that notoriously end up in the cowl. Before I pressed the reservoir I decided to install the firewall cowl cover, mainly because the firewall cowl cover seal is a pita. My way: attach the seal to the car and apply some lube to the firewall cowl cover seal seat. Helps a lot. Finally I pressed the reservoir into the master cylinder seals and refilled the reservoir with a fresh brake fluid. |
Ostatni etap to zabawa w odpowietrzanie całego układu. Instrukcja serwisowa wspomina o 3 krokach: odpowietrzeniu wstępnym, odpowietrzeniu pompy ABS i w końcu odpowietrzeniu końcowym czy też normalnym. W ramach odpowietrzenia wstępnego podłączyłem maszynkę do przedmuchiwania hamulców i odkęciłem zakrętki na tłoczkach aż przestały lecieć pecherzyki powietrza (oba przednie naraz, potem oba tylnie naraz). Odpowietrzenie pompy ABS to załączenie VCDS-em odpowiedniej procedury. Na koniec jeszcze raz maszynką zaczynając od prawego tylnego a kończąc na lewym przednim. | The last step is the fun of bleeding the whole brake system. The service manual calls for 3 steps: pre-bleeding, ABS pump bleeding and eventually a final or normal bleeding. I did the prebleeding connecting power bleeder and open the bleeding valves at the calipers until the air bubbles disapper (both fronts toghether and subsequently both rears together). ABS bleeding is a simple VCDS procedure. The final bleeding was with the power bleeder again, this time starting from the rear right and ending with the front left. |
Prześlij komentarz
<< Powrót / Close