sobota, czerwca 08, 2024

(4L) Uszczelka wtrysku / Injector seal

Wtrysk numer 4 zaczął pluć jadem :-)Injector #4 started to spit venom :-)
Wymiana uszczelki w drugiej generacji silników 3.0TDI jest generalnie dosyć prosta, bo zasadniczo wszystko jest na wierzchu i nie trzeba bebeszyć pokryw zaworów. Ja się zaopatrzyłem w narzędzia, które instrukcja naprawy zaleca: klucz do przewodów paliwowych T40055 i wyciągacz wtrysków T10055.The replacement of the seal is rather easy with the second generation of 3.0TDI engines because everything is accessible from outside and there is no need to touch valve covers. I decided to get the special tools recommended by the service manual: injector fuel line socket T40055 and injector puller T10055.
Wyjęcie wtrysku: odłączyć wtyczkę, odłączyć powrót paliwa, odkręcić przewód paliwowy, odkręcić jednorazową śrubę, którą przykręcony jest docisk wtrysku, przykręcić wyciągacz i wyrwać zęba :-).Removing injector: disconnect the pluc, detach fuel return line, unbolt fuel line, unbolt the single use bolt that keeps the injector clamp, attach the puller and pull the tooth :-).
U mnie wtrysk wyszedł w miarę łatwo, ale NIE BYŁO ŻADNEJ USZCZELKI! Zajrzałem do środka i na dnie kanału leżały kawałki miedzi! Założyłem więc kawałek rurki miedzianej na końcówkę odkurzacza i wyssałem wszystko. Dwa kawałki znalazłem jeszcze wepchnięte między końcówkę i obudowę wtrysku więc delikatnie je stamtąd wyciągnąłem. Potem już tylko klasyczne czyszczenie samego wtrysku i kanału mosiężnymi szczotkami i patyczkami z watą a potem przetarcie wszystkiego do czysta. Przy okazji czyszczenia oring też się rozpadł w rękach. Przy wkładaniu wtrysku dobrze nasmarować oring olejem silnikowym i zwrócić uwagę, żeby uszczelka nie spadła z końcówki wtrysku. Śruba docisku: 6Nm + ćwierć obrotu, przewody paliwowe: 25Nm.I was able to pull the injector fairly easy, but THERE WAS NO SEAL! I looked inside the injector seat and there were pieces of copper! I attached a piece of copper pipe on the vacuum cleaner hose and vacuumed everything out. Additional two pieces were stuck between injector tip and enclosure so I removed them gently. The rest was just a regular cleaning of the injector and its seat with brass brushes and cotton swabs and finally cleaning everything dry. BTW the oring fell apart as well when I was cleaning injector. It is a good idea to lube injector oring with oil when reseating it and to pay attention so the seal does not come out of the injector tip. Clamp bolt: 6Nm + 90 degree, fuel lines: 25Nm.
Kawałki uszczelki, które wyciągnąłem z odkurzacza. Pozostało mieć nadzieję, że nic nie wpadło do samego cylindra :-) ...Pieces of injector seal that I pulled from the vacuum cleaner. I only hope none fell inside the cylinder :-) ...
I za taką robótkę lokalny dealer Audi krzyknął sobie prawie półtora tysiąca dolców. Za pół tej ceny kupiłem oryginalne specjalne narzędzia i komplet części na 6 wtrysków (uszczelki, oringi wtrysków, oringi powrotu paliwa i śruby docisku wtrysku)...And for this job I was quoted almost one and a half thousand dollars at the local Audi dealership. It costed me half to get the original special tools and a set of spare parts for 6 injectors reseal (seals, injector orings, fuel return orings and clamp bolts)...